سنگر فرهنگی

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

بیانات آیت الله جوادی آملی در مورد فضایل روز عرفه

20 شهریور 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

اساساً انسان از خودش چیزی ندارد و در این عالم او فقط مالک دعاست. وجود مبارک امام حسین (ع) ناتوان ترین مردم را کسی می داند که از دعا کردن عاجز باشد و می فرماید:

عرفه روز دعا و روز نیایش و مناجات با پروردگار عالمیان است، دعایی که طبق فرموده علی (ع) همه هستی انسان هاست. اساساً انسان از خودش چیزی ندارد و در این عالم او فقط مالک دعاست. وجود مبارک امام حسین (ع) ناتوان ترین مردم را کسی می داند که از دعا کردن عاجز باشد و می فرماید: اعجز النّاس من عجز عن الدّعا؛ به همین جهت در روز عرفه گرچه روزه گرفتن مستحب است اما به خاطر اهمیت آن فرموده اند که اگر روزه موجب ضعف می شود و از دعا کردن بازمی دارد دعا خواندن بر روزه تقدم دارد. یکی از زیباترین و شیرین ترین دعاها مناجات امام حسین (ع) در روز عرفه است.

آن حضرت در این دعای پرمحتوا و شیوا که در عصر روز عرفه و مناسب ترین وقت دعا عرضه شده است، عالی ترین مضامین توحیدی را در قالب کلماتی دلنشین بیان می کند. امام حسین (ع) این مناجات عاشقانه را در فضائی معنوی و در کنار کعبه، مقدس ترین جایگاه مسلمانان و با دلی پرسوز و چشمانی اشکبار قرائت کرده و به عنوان منشور جاویدان توحید برای اهل ایمان به یادگار گذاشته است.

مهمترین نیایشی که جنبه سیاسی، عبادی حج و زیارت را به خوبی تبیین می کند دعای عرفه عارف معروف در بین اهل معرفت و سیر شاهدان کوی شهود و شهادت، سالار جانبازان میدان نبرد توحید علیه طاغوت، و سرور پاکان و آزادگان، در ساحت فضیلت حضرت حسین بن علی (ع) است. این دعا هم دستور کفرستیزی و راه طاغوت زدایی و رسم سلحشوری و سنت سرکوبی جنایتکاران را ارائه می کند و ظهور ولایت الهی را نشان می دهد و هم تجلی هستی و ذات اقدس خداوند و ظهور گسترده و همه جانبه آن ذات مقدس و خفای هرچه غیر اوست در پرتو نور او و پی بردن به او از خود او به غیر او بها ندادن و غیر او را به او شناختن و ذاتش را عین شهود و مستغنی از استشهاد دانستن را تفهیم می کند.

عوامل تقویت قرب الهی

برخی از روزها برای دعا آمادگی بیشتری دارد. گرچه در هر فرصتی کسی بخواهد با خدای خود زمزمه کند، رواست؛ ولی بعضی زمان ها و بعضی زمین ها برای دعا کردن آماده تر است. خانه خدا اینچنین است که انسان احساس قرب بیشتری می کند.
در دعا اگر انسان نزدیک به ذات اقدس اله بشود، دعای او مستجاب تر است؛ قرب به خدا هم با دو حالت پیش می آید به عنوان مانعه الخلو، نه مانعه الجمع؛ آن دو حالت این است: یک وقت انسان در سایه تقرب های علمی و عملی به مقامی رسیده است که در بارگاه الهی شرف قرب نصیب او شده است. می شود جزء مقربین.
چون هر عمل خیری برای انسان با تقوا، «قربانی» است و اختصاصی به مسئله نماز ندارد؛ که گفته شد الصّلاه قربان کلّ تقی(1)، درباره زکات هم همین تعبیر آمده است. نماز و زکات باعث تقرب بنده به خداست، قربانی اوست. هر کاری را که بنده قربه الی الله انجام می دهد، قربانی اوست. و اگر در سالیان متمادی این تقرب برای او ملکه شد، می شود جزء مقربین. وقتی مقرب شد، دعای او مستجاب است. زیرا هیچ حجابی بین دعوت داعی و اجابت مجیب نیست…

راه دوم این است که خدا به انسان نزدیک باشد او که به همه نزدیک هست. اقرب ا لینا م ن حبل الورید (2) است؛ چه برای مومن، چه برای غیرمؤمن. اما آن قرب تشریفی، آن قرب عنائی، آن قرب لطف و کرامت را نسبت به همه ندارد.
گرچه در سوره مبارکه حدید فرمود: هو معکم اینما کنتم (3)، اما یک معیت مطلق است که با همه هست، معیت قیومیه است که با همه هست. دو تا معیت هم خدای سبحان در قبال این معیت مطلق دارد؛ یکی معیت رحیمیه است که در کنار انسان، لطفش حضور دارد تا هر وقت انسان بخواهد بلغزد، دستش را بگیرد. یک وقت یک معیت تهدیدی و قهاری و انتقامی هم با کفار و منافقان دارد که در کنارشان حاضر است که تا می روند دست به قلم ببرند، یا اقدام بکنند، دست شان را بشکند.
خدای سبحان آن معیت خاص و لطف مخصوصی که باعث اجابت دعا و حل مشکل است، که در دعای کمیل می گوئیم: هر وقت من رفتم بلغزم، تو حفظم کردی؛ خواستم یک چیزی بگویم که مصلحتم نبود، تو جلوی زبانم را گرفتی؛ خواستم یک چیزی بنویسم که مصلحت نبود، تو جلوی قلم را گرفتی؛ خواستم یک جایی بروم که مصلحت نبود، تو جلویم را گرفتی؛ وکم من عثار وقیته، و کم م ن مکروه دفعته؛ این معیت که خدا با انسان نزدیک است، لازم نیست انسان جزء مقربین باشد و به آن مقام والا رسیده باشد! همین که قلب منکسر و دل شکسته داشته باشد، انا ع ندالمنکس ره قلوبهم (4)؛ لطف خدا آنجاست…

ما خدا را می خواهیم. چون کار از غیر او ساخته نیست. یا باید برویم پیش اوکه خیلی سخت ست؛ کار مقرّبین است. یا حالی داشته باشیم که او پیش مابیاید. فرمود: اگر دل شکسته داشتی، منم - منم نگفتی، خود را ندیدی، مغرورنشدی، همیشه قلب شکسته داشتی، آنجا خدا هست. ما حالا اگر نشد به حدّ سلمان واباذر برسیم، لاأقل یک دل شکسته ای داشته باشیم. کسی را نرنجانیم؛ نه درمباحثه، نه در گفتن! حیثیت همه را حفظ بکنیم ، آبروی همه را حفظ بکنیم خودمان را نشان ندهیم؛ بالأخره استعدادها فرق می کندهمه یکسان نیستند .
النّاس معاد ن کمعاد ن الذّهب والف ضّه (5).

در همین سرزمین ما یکی علامه طباطبائی می شود، یکی علامه امینی، یکی هم یک انسان عادی. همه جا هم همین طور است. همه استعدادها یکسان نیست. همه درس خواندن ها و بحث کردن ها، موفقیت نیست. اگر یک کسی یک رشدی داشت وقتی خود را ندید، کامیابی و توفیق نصیب اوست. تا علم و عقل بینی بی معرفت نشینی یک نکته ات بگویم خود را مبین که رستی

هدیه ما به پروردگار

مطلب بعدی آن است که ما باید یک حیثیتی داشته باشیم؛ یک خانه ای یا اتاق امنی داشته باشیم که میهمان را بتوانیم پذیرائی کنیم. حالا که رفتیم پذیرائی کنیم، این حالت، یعنی حالت ا نکسار تا آخر باشد؛ حدوثاً و بقائاً باشد . اگر یک حالتی برای آدم پیش آمد که معلوم شد مهماندار خوبی است، قلب او مشروح شد، شرح صدر نصیب او شد، چیزی عائد او شد؛ این را باید حفظ بکند. حفظ کردنش هم به این است که باز مغرور نشود!

بالأخره ما که می رویم پیش مولایمان، یا حالا او آمده به مهمانی ما، یک چیزی باید هدیه کنیم دیگر! نمی شود با دست خالی پذیرائی کرد! این یک امری است معقول و مقبول که بالأخره ما چه وارد بشویم، میهمان بشویم، میزبان بشویم، یک چیزی باید بالأخره ببریم دیگر. همین طور با دست خالی که انسان نه میزبان می شود، نه میهمان !

چه چیزی پیش خدا ببریم که او قبول بکند؟ باز هم اینجا باید مواظب باشیم؛ بزرگان ما فرمودند ـ اوّلین بار این را استاد مرحوم آقای فاضل تونی (رض) در درس برای ما می فرمودند ـ انسان وقتی می رود پیش مولای بزرگش، باید یک چیزی را هدیه ببرد. هدیه هم یک چیزی باید باشد که آنجا نباشد. چون اگر آنجا فراوان باشد که خوب دیگر خوب هدیه نیست! و نبودنش هم کمال باشد، نه نقص. بگوییم ما علم آوردیم اولا او ب کلّ شیء علیم است، ثانیا این یک مختصر علمی هم که ما داریم، او عطا کرده است. و علّم النسان ما لم یعلم (6).

بگوئیم ما زحمت کشیدیم، این که ما بکم من نعمه فمن الله (7). بگوییم کمک مالی کردیم، کمک علمی کردیم ، کتاب نوشتیم! اینها که آنجا خریدار ندارد! آنجا صحیح و نامتنهی اش هست. بنابراین کسی حقّ ندارد بگوید من زحمت کشیدم، عالم شدم و … پذیرائی ما فقر است و مسکنت است و لا یملک لا الدّعا (8) است و سلاحه البکاء (9) است و همین ها !
روی گرد آلود بر زی او که اندر راه او آبروی خود بری گر آبروی خود بری اگر آنجا رفتی و گفتی: خدایا! من آبرومندم،

امتیاز مقربان، مشاهده خدا

همه ما باید از خدای سبحان هراسناک باشیم، چون همه نعمت های ما از اوست، همه قدرت هم در اختیار اوست. فرمودند: نشانه عالم این است نّما یخشی الله م ن ع باد ه العلماء (10). این را وجود مبارک امام حسین (ع) در دعای عرفه تشریح می کند. خوب همه باید از خدا بترسند ولی علماء شاخصه اصلی شان این است که خدا ترس اند! خدا ترسی هم چند نوع است؛ یک وقت انسان از خدا می ترسد که مبادا او را جهنّم ببرند یک وقت از خدا می ترسد که مبادا او را بهشت ندهند. اینها همه ایمان به غیب است و درست هم هست.

امّا آن چیزی که در دعای نورانی سیدالشهداء (ع) هست، که به انسان منزلت می بخشد، به علماء می گوید شما می توانید به یک مرحله بالاتر برسید، در همین دعای عرفه این جمله است که به خدا عرض می کند: اللّهمّ اجعلن ی م مّن اخشاک کأنّی أراک (11). خدایا! اصل خشیت که هست، امّا آنطوری توفیق خشیت خودت را به ما بده که ما گویا تو را می بینیم. که این می شود ایمان به شهاده، نه ایمان به غیب!

همه ما ان شآء الله ایمان به غیب داریم ولی این ایمان به غیب آن نازل ترین مرحله ایمان است! یؤم نون بالغیب (12). جهنّم و بهشت هست، خدا هست، قیامت هست و… اما هیچ کدام که با چشم سر دیدنی نیست، با چشم جان باید ببینیم ولی نمی بینیم!

عرض می کند خدایا! توفیق بده من طرزی از تو بترسم که گویا تو را می بینم . اللّهمّ اجعلنی ممّن اخشاک کأنّی اراک…از این به بعد دیگر آن خشیت، خشیت جهنّمی نیست! خوفاً من النّار نیست، بلکه این خوف و خشیتی است که ل من خاف مقام ربّه جنّتان (13)، أمّا من خاف مقام ربّه و نهی النّفس عن الهوی (14)، فنّ الجنّه هی المأوی و… از قبیل این طائفه آیات است. و لمن خاف مقام ربّه جنّتان یعنی دیگری اگر یک بهشت دارد، اینها دو بهشت دارند. یک انّ المتّقین فی جنّات و نهر(15) هست، یکی فی مقعد صدق عند ملیک مقتد ر(16) این می شود «جنّه اللّ قاء» عرض می کند خدایا! خشیت خودت را طوری نصیب ما کن که گویا تو را می بینیم؛این یک بخش از دعاست.

اسارت نفس و رهن جان

همه ما کم و بیش، با شد ت و ضعف این را در خود تجربه کردیم و تجربه می کنیم. می رویم، یک کار خیری را انجام دهیم، ولی نمی توانیم، نمی شود! حالا یا نماز شب است، یا پرهیز از هر حرفی است، یا پرهیز از هر خاطره ای است، یا از خیالی است؛ کار، کار بدی است، می دانیم. می خواهیم هم ترک کنیم، امّا نمی توانیم! بعضی از کارها، کار خیلی خوبی است؛ می خواهیم انجام بدهیم، ولی نمی توانیم. این «نمی توانیم» که خود ما می گوئیم، بعضی ها هم می گویند، راست است. گاهی انسان واقعاً نمی تواند انجام بدهد!

از نتوانستن ما این است که ما آزاد نیستیم، در بندیم، اسیریم . اگر همه این راهها هست؛ یعنی مقصد خوب است، مقصود خوب است، راه باز است، ما هم تصمیم داریم، می خواهیم انجام بدهیم ولی موفق نمی شویم معلوم می شود یک جای کار گیر است! و آن، این است که دست و پای ما بسته است. اگر دست و پای ما باز بود، به خوبی انجام می دادیم. دلیلی هم که می خواهیم اقامه بکنیم، می بینیم برهانی نداریم. معلوم می شود ما بندیم! پایمان به یک جا گره خورده است. این را می گویند: « رهین ».

حالا چرا ما در بندیم؟ چرا در گروایم؟ برای اینکه بدهکاریم. خب آدم بدهکار باید گرو بدهد دیگر! اگر کسی به زید و عمر بدهکار بود، مسائل مالی بود، این می تواند خانه و زمین و فرش را رهن بگذارد. امّا اگر به خدا و پیامبر و قرآن و عترت (علیهم الصّلاه و علیهم السّلام) بدهکار بود، یک گناهی کرده است، این را که دیگر زمین و خانه و فرش را رهن نمی گیرند! خود این آدم را رهن می گیرند. خود انسان در گرو است. تا فک رهن نشود، نمی تواند کار انجام بدهد.

این دو تا آیه دارد: آنها که اصحاب میمنت اند، اصحاب یمین اند، کارشان با یمن و برکت است، نقصی در کار اینها نیست، اینها بدهکار نیستند و برای همین آزادند. کلّ امر ئ ب ما کسب رهیأ الا اصحاب الیمین و کلّ نفس بما کسبت رهینأ ، الا اصحاب الیمین .
در دعای نورانی سیدالشهداء (ع) در عرفه، یکی از چیزهائی را که از ذات أقدس له مسئله کردند، شما هم ن شآء الله مسئلت می کنید، ما هم امروز مسئلت می کنیم این است که عرض می کنیم: خدایا! و فکّ ر هان ی (17). چه مسائل مالی و د ین و اینهائی که داریم، فکّ رهن بکن! هم توفیق بده دیون ظاهری ما ادا بشود و هم توفیق بده که دیون باطنی ما ادا بشود. نّ د ین الله احقّ أن یقضی .

شخصی آمد حضور وجود مبارک رسول گرامی (ص)، درباره حج سوال کرد: مادرم یا پدرم، مستطیع بودند، مکّه نرفتند الآن وظیفه ما چیست؟ فرمود: از مال او، از اصل مال او باید یک مقداری پول بگیرید، برای او حج ادا کنید، چرا؟ انّ دین الله احقّ أن یقضی. معلوم می شود حقوق الهی، دیون الهی است . اگر کسی یک تکلیفی را انجام نداد، بدهکار است. خوب بدهکار را گرو می گیرند. ما اگر تکالیف الهی را انجام دادیم، بدهکار نیستیم. وقتی بدهکار نبودیم، آزادیم. این می شود « فکّ رهن ». آنوقت آدم یا چیزی را تصمیم نمی گیرد، یا اگر تصمیم می گیرد، به خوبی انجام می دهد.

یک وقت است خدا به کسی استعداد قوی نداد، آن هم مصلحت است. به همان اندازه خدای سبحان از او مسئولیت می خواهد. ممکن است در معاد یک کسی که عالم روستا شد، زحمت کشید، دین مردم را با اخلاص حفظ کرد، این اگر جلوتر از یک عالم حوزوی نباشد، دنبال تر هم نیست! این از بیانات نورانی حضرت امیر (ع ) است که : الغ نا والفقر بعد العرض علی الله (18). چه کسی توانگر است، چه کسی تهی دست است که در دنیا معلوم نمی شود! در قیامت ممکن است معلوم بشود که آن عالمی که در روستا با اخلاص عمل کرد، اجرش اگر بیشتر از فلان استاد حوزوی نباشد، کمتر نیست. این به ع ند المنکس ره قلوبهم بر می گردد، به اخلاص بر می گردد، به صفای باطن بر می گردد، به اینکه برای چه کسی دارد کار می کند و چه چیزی را دارد می بیند بر می گردد. هزارها امّا و اگر دارد …

درس اخلاق . قم. اول بهمن ماه 1383
پی نوشت ها :

(1) کافی. ج 3 . ص265
(2) سوره ق. 16 ـ با تلخیص
(3) حدید . 4
(4) منیه المرید. ص 123
(5) من لا یحضره الفقیه. ج4 . ص380
(6) علق . 5
(7) نحل . 53
(8) دعای کمیل
(9) همان
(10) فاطر . 28
(11) بحار الأنوار. ج 5 . ص218
(12) بقره . 3
(13) کافی. ج1 .ص98
(14) الرّحمن . 46
(15) نازعات . 40 و 41
(16) قمر . 54
(17) بحار الأنوار . ج 95 . ص 219
(18) نهج البلاغه. کلمات قصار- 452

منبع: سایت خبر آنلاین

 1 نظر

غروب شهادت در عصر جمعه

19 شهریور 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

امام زمان علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا حجة الله فی ارضه

السلام علیک یا عین الله فی خلقه

السلام علیک یا سفینة النجاة

السلام علیک یا مولای، أنا مولاک [1]

عصر جمعه است و مولایمان نیامد، یک جمعه دیگر آمد و یار غمخواران نیامد، در عصر جمعه یاران واقعی دین بین اسلام غمگین هستند. هرکس در عصر جمعه غم در دل دارد و علت آن را نمی داند؛ بداند علتش غم دل یار است. در روایت از امام صادق (علیه السلام) آمده که فرمود :«هرگاه در دل غم داشتی و علت آن را نمیدانی، بدان مومنی غمگین است و غم دل او بر دل تو ارتباط دارد.» یعنی مومنین دل هایشان به علت ایمانی که دارند مرتبط است. حال عصر جمعه چون امام زمان علیه السلام غمگین است و یاران واقعی غمگین هستند، مومنین واقعی هم غمگین می شوند. از طولانی شدن غیبت و از ظلم و جور.

امام محمد باقر علیه السلام

روز هفتم ذی الحجه روز شهادت امام محمد باقر(علیه السلام)

امام باقر (علیه السلام) امام پنجم شیعان، فرزند امام زین العابدین (علیه السلام). مادر بزرگوارش “ام عبدالله” دختر امام مجتبی (علیهم السلام) است. نخستین روز ماه رجب سال پنجاه و هفت هجری در شهر مدینه به دنیا آمد. “محمد” نام اوست. و “ابوجعفر” کنیه، و “باقر العلوم” یعنی “شکافندۀ دانش ها” لقب آن گرامی می باشد.[1]

(امام باقر علیه السلام در سال 114 هجری در شهر مدینه در زمان هشام بن عبدالملک به شهادت رسید، در قبرستان معروف بقیع در کنار قبر پدر و جدش، به خاک سپرده شد. دوران امامت آن حضرت 18 سال بود.)[2]

=================

 خلفای معاصر حضرت

پیشوای پنجم در دوران امامت خود با زمامداران و خلفای یاد شده در زیر معاصر بود:

ولید بن عبدالملک (86-96)

سلیمان بن عبدالملک(96-99)

عمر بن عبدالعزیز (99-101)

یزید بن عبدالملک (101-105)

هشام بن عبدالملک (105-125)

این خلفا به استثنای عمر بن عبدالعزیز –که شخصی نسبتاً دادگر و نسبت به خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) علاقه مند بود- همگی در ستمگری و استبداد و خودکامگی دست کمی از نیاکان خود نداشتند و مخوصوصاً نسبت به پیشوای پنجم همواره سختگیری می کردند.[3]

=================

اخلاق امام باقر (علیه السلام)

امام نور، بندگان خاص الهی، که زندگیشان در این عالم وقف پروردگار جهانیان بود و قرآن کریم در شأن آن بزرگوارن می فرماید : «وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»[4]

«و شما نمی خواهید مگر آنکه خدا پروردگار جهانیان بخواهد.»

آن امامان نور طوری در این دنیای مادی زندگی کردند که از نظر زندگی فردی و اجتماعی با زندگانی سایر مردم تفاوت نداشته است، ولی از نظر انسانی و معنوی محو ربوبیت و الوهیت پروردگار عالمیان بودند، یعنی مطیع اوامر الهی در همۀ ابعاد زندگی بودند، همان چیزی که گم شدۀ افراد عادی جوامع بشری میباشد.

در مورد پسندیده آن حضرت روایت است: ” مردی از اهل شام در مدینه ساکن بود و به خانه ی امام بسیار می آمد و به آن گرامی می گفت:« … در روی زمین بغض و کینۀ کسی را بیش از تو در دل ندارم و با هیچکس بیش از تو خاندانت دشمن نیستم! و عقیده ام آن است که اطاعت خدا و پیامبر و امیرمومنان در دشمنی با توست، اگر می بینی به خانۀ تو رفت و آمد دارم بدان جهت است که تو مردی سخنور و ادیب و خوش بیان هستی!»

در عین حال امام علیه السلام با او مدارا می فرمود و به نرمی سخن می گفت. چندی برنیامد که شامی بیمار شد و مرگ را رویاروی خویش دید و از زندگی نومید شد، پس وصیت کرد که چون درگذرد ابوجعفر” امام باقر” بر او نماز گذارد.

شب به نیمه رسید و بستگانش او را تمام شده یافتند، بامداد وصی او به مسجد آمد و امام باقر علیه السلام را دید که نماز صبح به پایان برده و به تعقیب نماز نشسته است، و آن گرامی همواره چنین بود که پس از نماز به ذکر و تعقیب می پرداخت.

عرض کرد: آن مرد شامی به دیگر سرای شتافه و خود چنین خواسته که شما بر او نماز گذارید.

فرمود: او نمرده است… شتاب نکنید تا من بیایم.

پس برخاست و و وضو و طهارت را تجدید فرمود و دو رکعت نماز خواند و دست ها را به دعا برداشت، سپس به سجده رفت و همچنان تا برآمدن آفتاب، در سجده ماند، آنگاه به خانه شامی آمد و بر بالین اون نشست و او را صدا زد و او پاسخ داد، امام او را برنشانید و پشتش را به دیوار تکیه داد و شربتی طلبید و به کام او ریخت و به بستگانش فرمود غذاهای سرد به او بدهند و خود بازگشت.

دیری برنیامد تا شامی شفا یافت و به نزد امام آمد و عرض کرد: «گواهی می دهم که تو حجت خدا بر مردمانی…»

ای مومنان و ای شیعیان اهل عالم! امام مُرده و زنده ندارد زیرا کسی که اکمل کمالات انسانی را به واسطۀ عبادت و بندگی خالق یکتا کسب نموده حضور و غیبتش یکسان است به دلیل آیۀ قرآن وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا  بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ(آل عمران-169) (ای پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.

حال شما در عصر مدرنیته به چه کسی تمسک می جویید؟ به قرآن و عترت رسول الله (صلی الله علیه و سلم)؟ یا به خودتان؟ و یا مخلوقات خدا؟

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

س.خ.س

————————-
[1] دعای آل یاسین
[2] هیئت تحریریه موسسه در راه حق، پیشوای پنچم حضرت امام محمد باقر علیه اسلام، ص3
[3] مهدی پیشوایی، سیرۀ پیشوایان، ص 305
[4]  سوره تکویر، آیه 29


 نظر دهید »

برنامه صبحگاهی 1/2/95

18 اردیبهشت 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

برنامه با ذکر چند صلوات و قرائت سوره مبارکه کوثر آغاز شد. بعد از تبریک و تهنیت به مناسبت ایام فرخنده سال روز ولادت مولود کعبه،از علم آموزی و عمل به آن صحبت شد. بعد از آن از ولایت و مناقب و جایگاه والای آن حضرت نزد خداوند طبق بیانات علما سخنانی گفته شد. معنای ولی الله مطرح شد و اینکه علم به اسرار و صفات الهی،علم به مقام اهل بیت علیهم السلام می باشد.و نتیجه علم،قدرت و عمل است. مقداری در این موارد صحبت شد. خلاصه این که علومی را که در حوزه به دست می آید باید موجب قدرت برای عمل و عمل برای به دست آوردن قدرت بشود .بعد از آن مناسبت های ایام گفته شد. ساعت 12 مراسم جشن مولودی با سخنرانی یکی از طلاب و خانم جباری برگزار شد و موضوع سخنرانی حقوق متقابل زوجین بود. ونماز جماعت با امامت حاج آقا نوروزی برگزار شد.

 نظر دهید »

برنامه صبحگاهی 25/1/95

18 اردیبهشت 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

برنامه صبحگاهی با حضور طلاب سه کلاس با صلوات برای سلامتی امام زمان علیه السلام و چهارده معصوم خصوصا سه مولود گرامی این ماه و بر روح پاک دهمین امام معصوم که شهادتش در سوم این ماه بود برگزار شد. بعد از آن مختصری از معانی ماه رجب و اعمال و اذکار برای سیر و سلوک، سالکان و راهیان راه الی الله گفته شد .و در مورد فضیلت اطاعت خداوند در این ماه و خودسازی طبق روایات مطالبی بیان شد. اعمال لیله الرغایب متذکر شد و طلاب تشویق و ترغیب شدند که در اعتکاف برای کارهای فرهنگی تبلیغی حضور داشته باشند. مراسم نماز به جماعت آقای نوروزی برگزار شد .

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی 24/1/95

18 اردیبهشت 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

برگزاری نماز جماعت با حضور طلاب به امام جماعت آقای مسعود زاده، بعد از آن اعلام مراسم اعتکاف و ثبت نام برای آن و تاکید در ثبت نام مسابقات کتابخوانی. و فضا سازی سالن حوزه از تراکت هایی که اعمال ماه خدا و فضایل آن کپی شده بود.

 نظر دهید »

برنا مه صبحگاهی 8/2/95

18 اردیبهشت 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

بعداز چند صلوات، وقرائت سوره حمد درمورد فضیلت این ماه ودعاها ی این ماه سخنانی گفته شد بعد ازآن چند سوال وپاسخ احکام درمورد مباحث روابط ومحرومیت گفته شد بعد از ان سخنانی درجهت تاکید درانتخابات وکوتاهی نکردن درامر تبلیغ بیان شد.

 نظر دهید »

برنامه فرهنگی 7/2/95

18 اردیبهشت 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

شروع کلا سها ، بعد نماز جماعت به اقامت حاج اقا مسعود زاده برگزار گردید ، دربین دوکلاس دروقت استراحت ، از بیا نا ت اما م و مقا م رهبری در مورد انتخابات جهت تشویق و ترغیب طلا ب برای حضو ر در انتخابا ت مرحله دوم وتبلیغ دربین مردم گفته شد.


 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

گزارش فرهنگی 18/01/1395
در برنامه صبحگاهی بعد از قرائت سوره مبارکه قدر با حضور سه کلاس از سیره زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) به عنوان مقام مادر طبق روایات مطرح شد.
تأکید و یادآوری شد برای تربیت فرزندان و تبلیغ در میان مردم، روش و سیره زندگانی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بهترین موضوع مورد نیاز است.
خصوصاً در مورد چگونگی تربیت فرزندان و نحوه بوجود آمدن آن بانوی کرامت طبق روایات وارده و تطبیق آن با روایات فرزندآوری مثل چهل روز عبادت خاص رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و طعام بهشتی خوردن در محیط پاک و دور از اجتماع مردم با روایاتی که در مورد سه روز روزه گرفتن قبل از بارداری و محیط زندگی پاک و طاهر بودن را بیان نموده، وقتی تطبیق داده شود و بین مردم جا بیفتد یک مرحله تربیت فرزند انجام می شود. و بعد دوران بارداری و بعد از آن تا هفت سال روش تربیتی طبق روش آن بانوی گرامی بهترین روش برای تربیت فرزندان محسوب می شود.
نماز جماعت به امامت حاج آقا نوروزی با اجتماع طلاب برگزار شد.
در ضمن ساعت بعد از ظهر در بین طلاب ترم یک یادی از شهید صدر و خواهر بزرگوارش شد و از مقامات علمی و مظلومیتش و شهادتش یاد شد.
برای معرفی شبکه علمی کوثرنت توضیحاتی به طلاب داده شد و برای حضور در این شبکه بعد از آگاهی دادن از روش کار در جهت هدفی مقدس ـ چون ارائه تجربیات علمی به عنوان راهکارهای علمی، عملی ـ کپی مطالب در اختیار طلاب قرار گرفت.

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

تاریخ: 17/01/1395
اولین روز تحصیلی سال 95 در حوزه سطح 3 ریحانه الرسول (صلی الله علیه و آله) با حضور طلاب و اساتید کلاسها تشکیل شد. و بعد از آن نماز جماعت به امامت حاج آقا مسعودزاده برگزار گردید سپس بعد از کلاس ساعت اول دقایقی تا تشکیل کلاس بعدی درخصوص موضوعات مسابقات کتابخوانی که در این برهه از زمان بسیار مفید است صحبت شد. و با ایجاد انگیزه در مورد معرفت آموزی در این موضوع و تبلیغ آن؛ طلاب تشویق به ثبت نام شدند.

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

موضوع:عزاداری در ایام فاطمیه در تاریخ 5/12/94
بعد از اتمام کلاس در ساعت 45/11 دقیقه در حسینیه حوزه برگزار شد .
سخنران: معاون فرهنگی
موضوع: صحبت پیرامون معرفت به فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها و پیروی نمودن از جایگاه آن حضرت در حفظ ارزش های دین و حمایت از ولایت و تطبیق آن به مسایل روز. و اینکه انسان ها ارزش های انسانی را در وجودشان بالقوه دارند، و با پیروی از حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندان پاک و طاهرشان به باروری و شکوفایی می رسند. بعد از سخنرانی ،مرثیه خوانی و نوحه خوانی و نماز جماعت و بعد از آن سفره تبرکی انداخته شد. و طلاب با آش رشته و حلوا پذیرایی شدند.

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

برنامه صبحگاهی؛ تاریخ 12/12/94
بعد از قرائت سوره مبارکه توحید ،معاونت فرهنگی توضیحاتی در مورد تجوید و قرائت این سوره مبارکه دادند. و بعد از آن در مورد دغدغه رهبری در مورد مباحث فرهنگی سخنانی گفته شد.
هدف: اینکه وظیفه طلاب در این برهه از زمان بارور کردن اعتقادات دینی و فرهنگ دینی در سطوح مختلف افراد جامعه اعم از نوجوانان و جوانان و مردم عادی می باشد و راهکارهایی ارائه شد. مانند: طلابی که با بجه های مدارس سروکار دارند منتظر نمانند که آنها به سراغشان بیایند بلکه حتی در ساعات تفریح می توانند نزدشان بروند و با رفتار دوستانه و محبت آمیز مطالبی بیان کنند. و همچنین مجالس تبلیغی که خانم ها سروکار دارند مباحث اعتقادی توحید و ولایتی را مطرح کنند و اعتقادات ناصحیح را روشنگری کنند.

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

برنامه صبحگاهی؛ تاریخ5/12/94
موضوع: جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی طبق قانون اساسی و بیاناتی از وصیت نامه امام رحمه الله علیه در مورد انتخابات و بیانات رهبر عظیم الشان وتشویق و ترغیب طلاب برای تبلیغ مردم برای حضور در انتخابات و شناسایی فرد خوب یا اصلح و بیان چگونگی شناخت آن و صحبت ها بعد از قرائت سوره مبارکه کوثر ایراد گردید .

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

موضوع: بزرگداشت شهدا (فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله علیه) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی در سال 1358)
صبح روز پنج شنبه به مناسبت بزرگداشت مقام شهدا با تعدادی از طلاب و مدیریت محترم به زیارت مزار شهدا برای ادای احترام و فاتحه خوانی رفتیم. بعد از فاتحه خوانی ،گلاب بر قبور شهدا ریخته شد . بعد از آن در مورد زحمات شهدا و اعتقادات پاک آنان ،مدیر محترم سخنانی را بیان کردند .بعد معاونت فرهنگی از زحمات و رشادات شهدا برای باز پس گرفتن اراضی وطن و حفظ دین اسلام گفتند و سخنان همسر شهید کجباف مدافع حرم در مورد جایگاه بلند شهدا و اینکه ما به آن جایگاه معرفتی بسیار اندک داریم و نسبت معرفت ما به آن شهدا به مانند بچه 2 ساله در برابر مردان بزرگ است بیان شد .

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

موضوع: برنامه صبحگاهی در مورد شعائر حضرت زهرا سلام الله علیها و نسبت دادن آن طبق بیانات رهبری به مسائل روز
بعد از چند صلوات بر ائمه اطهار علیهم السلام و بر شهدا، سوره قدر توسط یکی از طلاب قرائت شد .
یکی از شعائر فاطمی سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت به آن بانوی گرامی که فرمودند:(فاطمه بضعه منی ) می باشد .توضیحاتی در مورد پاره تن رسول خدا صلی الله علیه و آله داده شد .حال چه کردند با پاره وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله. گریه های آن حضرت تنها به خاطر غم از دست رفتن پدر نبود بلکه به خاطرهمه مصائبی بود که بر دین خدا ،قرآن و عترت تا پایان عمر دنیا به واسطه عملکرد نامردان مردنمابود . بعد سخنان رهبری در مورد ، حرکت استکبار در مقابل حرکت ارزشمندی ،استقلال و هویت است و بحث نفوذ از سخنان رهبر که به دو صورت فردی و به صورت یک جریان می باشد نفوذ فردی،ممکن است در همه اقشار ارزشی فردی وارد شود. اما نفوذ جریانی،از طریق مسائل اقتصادی و جنبی وارد می شود و افکار و اعتقادات را تغییر می دهند . آنگاه افراد آن چیزی را انجام می دهند که دشمنان می خواهند و آن چیزی را می گویند که دشمنان می خواهند . خلاصه مطالبی در این موارد توضیح داده شد .بعد از صلوات ختم جلسه شد.

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

22 فروردین 1395 توسط سكينه خاتون سنمبر

برنامه صبحگاهی تاریخ 12/12/1394 بعد از قرائت سوره مبارکه توحید معاونت فرهنگی، توضیحات در مورد تجوید و قرائت این سوره مبارکه دادند. و بعد از آن در مورد دغدغه رهبری در مورد مباحث فرهنگی سخنان گفته شد. هدف:

اینکه وظیفه طلاب در این برهه از زمان بارور کرده اعتقادات دینی و فرهنگ دینی مختلف افراد در سطوح مختلف افراد جامعه اعم از نوجوانان و جوانان و مردم عادی باشد و راهکارهایی ارائه شد مانند:

طلابی که با بچه های مدارس سر و کار دارند منتظر نمانند که آنها به سراغشان بیایند بلکه حتی در ساعات تفریح می توانند نزدشان بروند و با رفتار دوستانه و محبت آمیز مطالبی بیان کنند.

و همچنین در مجالس تبلیغی که خانم ها سر و کار دارند مباحث اعتقادی توحید و ولایتی را مطرح کنند و از اعتقادات ناصحیح را روشنگری کنند.

 نظر دهید »

گزارش فرهنگی

12 اسفند 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

 

 

5/12/1394
1. برنامه صبحگاهی با موضوع جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی طبق قانون اسامی و بیاناتی از وصیت نامه امام خمینی (رحمه الله علیه) در مورد انتخابات و تشویق و ترغیب طلاب برای تبلیغ مردم، بر حضور در انتخاب و شناسایی فرد خوب یا اصلح و بیان چگونگی شناخت آن. البته صحبتها بعد از قرائت سوره مبارکه کوثر ایراد گردید.
2. جلسه با موضوع عزاداری در ایام فاطمیه در ساعت 45/11 در حسینیه حوزه ریحانه الرسول (صلّی الله علیه و آله) بدین ترتیب مطرح شدبرگزار شد، سخنران، معاون فرهنگی موضوع صحبت، معرفت به فضایل حضرت زهرا (سلام الله علیها) و پیروی نمودن از جایگاه آن حضرت در حفظ ارزشهای دین و حمایت از ولایت و تطبیق آن به مسایل روز. و اینکه انسانها ارزشهای انسانی را در وجودشان بالقوه دارند و با پیروی از حضرت زهرا (سلام الله علیها) و فرزندان پاک و طاهرشان به باروری و شکوفایی می رسد.
بعد از سخنرانی و مرثیه خوانی و نوحه سرایی و جماعت نماز و بعد از آن سفره تبرکی انداخته شده و طلاب با آش رشته و حلوا پذیرایی شدند.

برنامه صبحگاهی تاریخ 12/12/1394 بعد از قرائت سوره مبارکه توحید معاونت فرهنگی، توضیحات در مورد تجوید و قرائت این سوره مبارکه دادند.
و بعد از آن در مورد دغدغه رهبری در مورد مباحث فرهنگی سخنان گفته شد.
هدف: اینکه وظیفة طلاب در این برهه از زمان بارور کرده اعتقادات دینی و فرهنگ دینی مختلف افراد در سطوح مختلف افراد جامعه اعم از نوجوانان و جوانان و مردم عادی باشد و راهکارهایی ارائه شد مانند: طلابی که با بچه های مدارس سر و کار دارند منتظر نمانند که آنها به سراغشان بیایند بلکه حتی در ساعات تفریح می توانند نزدشان بروند و با رفتار دوستانه و محبت آمیز مطالبی بیان کنند.
و همچنین در مجالس تبلیغی که خانم ها سر و کار دارند مباحث اعتقادی توحید و ولایتی را مطرح کنند و از اعتقادات ناصحیح را روشنگری کنند.

 نظر دهید »

تصاویر گزارش دهه فجر

04 اسفند 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر
 نظر دهید »

گزارش ایام دهه فجر انقلاب اسلامی

28 بهمن 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

• بيست و دوم بهمن، در حكم عيد غدير است؛ زيرا در آن روز بود كه نعمت ولايت، اتمام نعمت و تكميل نعمت الهى، براى ملت ايران صورت عملى و تحقق خارجى گرفت. (مقام معظم رهبری)
• بيست و دوم بهمن، براى ملت ما در حكم عيد فطرى است كه ملت در آن، از يك دوران روزه‏ى سخت خارج شد؛ دورانى كه محروميت از تغذيه‏ى معنوى و مادّى را بر ملت ما تحميل كرده بودند. (مقام معظم رهبری)
• بيست و دوم بهمن، در حكم عيد قربان است؛ زيرا در آن روز و به آن مناسبت بود كه ملت ما اسماعيل هاى خودش را قربانى كرد. (مقام معظم رهبری)
در تاریخ 14/11/1394 برنامه صبحگاهی با عنوان چگونگی انقلاب اسلامی در بین طلاب سطح سه ریحانه الرسول (صلّی الله علیه و آله) بدین ترتیب مطرح شد:
بعد از نام خداوند و حمد و ستایش و درود بر محمد و آل محمد (صلّی الله علیه و آله)
1. بیانات امام خمینی (ره) در مورد حفظ انقلاب اسلامی در وصیت نامه
2. بیانات رهبر عظیم الشأن که فرمودند: انقلاب اسلامی به مانند عید قربان و عید غدیر است.
3. سخنان رهبر انقلاب در مورد شکست ناپذیری انقلاب اسلامی و علت آن ایمان مردم جامعه اسلامی است.
4. و توضیحاتی در این زمینه و نتیجه گیری بحث: اینکه انسان اگر قدر و منزلتی برای خود قائل شود و موجودیت خودش را بشناسد دین و قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت را خواهد شناخت. وقتی شناخت نسبت به قرآن و عترت حاصل شد، پیروی از آن امانت را بر خود لازم می داند و کسی که از قرآن و عترت پیروی داشته باشد فرق میان حق و باطل و خوب و بد، دوست و دشمن را خوب تشخیص می دهد. آنوقت برای حفظ اسلام و ارزشهای آن، از هیچ کوشش و تلاشی کوتاهی نمی کند.
امام خمینی (ره): «انقلاب اسلامی یک ودیعه وپدیده الهی است و حفظ آن حفظ اسلام است.»
15/11/1394جلسه از ساعت 40/9 الی 30/10 در بین طلاب سطح سه ریحانه الرسول (صلّی الله علیه و آله) بدین ترتیب مطرح شد:
بعد از نام و یاد خداوند و درود بر محمد و آل محمد (صلّی الله علیه و آله) و یاد امام و شهدا، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تحصیلات زنان جامعه اسلامی و حضور آنان در عرصه های اجتماعی و فرهنگی است مطالب این جلسه در مورد تربیت و چگونگی برخورد طلاب با کودکان و نوجوانان از طریق مباحث روانشناسی رفتاری و آیات و روایات.
21/11/1394 برنامه صبحگاهی در بین طلاب سطح سه ریحانه الرسول (صلّی الله علیه و آله) بدین ترتیب مطرح شد:
بعد از تلاوت قرآن کریم سوره مبارکه کوثر و درود بر بر محمد و آل محمد (صلّی الله علیه و آله)، صحبت از جایگاه والای انقلاب اسلامی و طلوع فجر شد، معنای طلوع فجر بعد از سیاهی شب و اگر به معرفت و شناخت به این پدیده الهی شود هیچ وقت در سختیها و آزار دشمنان و ایجاد موانع امید به آینده را از دست نمی دهیم بلکه چون ما طلوع خورشید را در پیش داریم (زیرا بعد از طلوع فجر، طلوع خورشید خواهد بود) همین هدفمندی موجب ثبات در دین و دینداری و جهد و کوشش خواهد بود.
بعد وظایفمان در شب و روز 22 بهمن گفته شد که غریو الله اکبر در شب 22 و راهپیمایی در روز 22 یادآوری شد.
جلسه عصر همین روز در ساعت 15 الی 30/16 بدین ترتیب مطرح گردید:
شروع جلسه با نام خداوند متعال و ستایش و سپاس از نعمتهای بی دریغش و صلوات بر محمد و آل محمد (صلّی الله علیه و آله)، موضوع: وظایف طلاب در انتخابات، سخنران: دکتر قیوم زاده
وظایف یک طلبه در انتخابات و حفظ اسلام از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و تحلیل برخی از حرف های سخنران توسط مدیر محترم و معاون فرهنگی گفته شد. و بعد دعوت یکپارچه طلاب در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن، بعد از آن جوایزی به طلاب مبلغ طبق اولویت تبلیغی اهداء شد. بعد پذیرایی و ختم جلسه با ذکر دعا انجام شد.
شروع راهپیمایی 22 بهمن سال 94
ساعت 10 صبح از میدان انقلاب با حضور جمعی از طلاب و دیگر شرکت کنندگان از اقشار مختلف مردم مؤمن و انقلابی آغاز شد و انتهای آن سه راه طالقانی بود و راهپیمایی با سخنرانی باشکوه امام جمعه محترم که بسیار سخنان معرفتی و پر شور و انقلابی بود پایان یافت.

 


 


 نظر دهید »

تاریخ زندگانی امام حسن عسگری (علیه السلام) و امام زمان (علیه السلام) و وظایف بانوان در زمان غیبت کبری

15 دی 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

سخنرانی خانم سنمبر معاون فرهنگی در بین طلاب سال اول در مورد وظایف بانوان که یک وظیفه تربیتی است و بحث تهذیب نفس و تفکر یکی از موضوعات بود.
بعد از بیان کوتاه از تاریخ زندگانی امام حسن عسگری و امام زمان (علیهما السلام) نقش بانوان در غیبت کبری به عنوان وظیفه مطرح شد. و سؤالاتی در این زمینه مطرح شد. پاسخ طلاب:
1- وظیفه بانوان در تربیت فرزندان و بچه هایی که در کلاسها با آنها سر و کار داریم.
2- شناخت رهبر، طبق روایت امام باقر (علیه السلام)
3- شناخت دشمن و دوست در عصر غیبت کبری
در بحث تربیت خصوصاً در مدارس تجربیات طلاب و راهکارهایی مطرح شد. تجربیات طلاب:
- برای ارتباط با امام زمان (علیه السلام) یکی از طلاب طرح امین، به نام خانم کاظمی فرمودند: هر هفته یک مطلبی را با بچه ها قرار می گذاریم در حق امام زمان (علیه السلام) انجام دهیم؛ مثلاً برای یاری امام، فلان کار را انجام ندهیم یا برای سلامتی امام فلان کار را انجام بدهیم. همین امر موجب می شود خود بچه ها از بازیها و کارهای منحرف کننده دست بکشند و با معرفی بعضی از سایت های معتبر، کلیپ های مورد نیاز و راهکارهایی برای انجام کارهای بهتر به دست آورند. بازگویی تجربیات و کارهای بچه های مدارس خود یک راهکار برای رشد و هدایت و تربیت بچه ها محسوب می شود.



 نظر دهید »

شهادت امام رضا (علیه السلام)

15 دی 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

 

امام رضا (علیه السلام): «رحم الله عبداً أحینی أمرنا قیل: و کیف یحیی أمرکم قال: یتعلّم علومنا و یُعلّمها النُاس؛ خدا بیامرزد کسی را که امر ما را زنده کند، گفتند: چگونه امر شما زنده می شود؟ فرمود: علوم ما را بیاموزد و به دیگران یاد بدهد.» وسائل الشیعه، ج 27، ص141


 نظر دهید »

گزارش تبلیغی

30 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

حضور خانم قنبری از طلاب ترم یک سطح 3 در امامزاده سید علی اصغر (علیه السلام)
موضوع بحث: در مورد دشمن شناسی
در این نشست گروههای باطل که با استفاده از نام ادیان الهی برای اغفال جوانان، و کشاندن آنها به سوی بی بند و باری و دوری از ارزشهای اسلام، تلاش می کنند، معرفی شدند.

 نظر دهید »

جهاد

21 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

بسمه تعالی

امام صادق (علیه السلام) از پیامبر (صلّی الله علیه و آله) نقل می کنند: «لشکری را برای جنگ فرستاد وقتی برگشتند پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمودند: آفرین بر شما که جهاد اصغر را بجا آوردید اما جهاد اکبر باقی است بر شما! گفتند: جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس است.»
نفس اعجوبه ای است دارای دو نشئه و دو عالم: 1- نشئه ظاهره ملکیه دنیایی که بدن است.
2- نشئه باطنه و غیبی ملکوتیه که از عالم دیگر است.
نفس از عالم ملکوت و غیب است دارای مقامات و درجاتی است که آن را به هفت یا چهار یا سه و دو قسم، تقسیم کرده اند.
و برای هر یک از مقامات درجات و جنودی 1- رحمانی و عقلانی است و انسان را جذب به
ملکوت اعلی و دعوت به سعادت می کند.
2- و جنود شیطانی و جهلانی است که او را جذب به ملکوت سفلی و شقاوت می کنند و همیشه بین این دو لشکر جدال و نزاع است و انسان میدان جنگ این دو طایفه است.
اگر جنود رحمانی غالب شود اهل سعادت و رحمت است و در سلوک ملائکه و زمرة انبیاء و اولیاء و صالحین محشور می شود. و اگر جنود شیطانی و لشکر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمرة شیاطین و کفار و محرومین محشور است.
اول مقام نفس و منزل اسفل: منزل «ملک» و ظاهر و دنیایی است. میدان جنگ در این بدن ظاهر است که قوای ظاهرة نفس لشکر آن است و در اقالیم سبعة ملکیه، یعنی گوش، چشم، زبان، شکم، فرج، دست و پا گسترده است و همة این ممالک سبعه در تحت تصرف نفس است. به مقام «وهم» چون وهم سلطان قوای ظاهره و باطنة نفس است.
اگر وهم حکومت کند در آن اعضا یا خود نفس تصرف می کند.
یا شیطان.
این قوا جنود شیطان می شوند و مملکت در تحت سلطنت شیطان واقع می شود و جنود رحمان و عقل مضمحل می شود و شکست خورده و از مملکت دنیا هجرت می کند.
پس جهاد نفس بزرگتر از جهاد در راه حق و جنگیدن با دشمن است، چون غلبه انسان بر قوای ظاهره خود و آنها را تحت فرمان خالق قرار دادن است و مملکت را از لوث شیطان و جنود آن خالی کرده است. و اگر وهم تحت تصرف عقل و شرع در آنها تصرف کند و حرکات و سکنات آنها تحت نظام عقل و شرع باشد مملکت رحمانی و عقلانی می شود و شیطان و جنودش از آن رخت بر می بندد.
اول شرط مجاهدة با نفس و حرکت به جانب حق تعالی «تفکر» است. لا اقل در شب و روز مقداری ولو کم فکر کند که آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و همة وسایل آسایش و راحتی را برای او فراهم کرده، بدن سالم و قوای صحیحه که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را جبران می کند، به او عنایت کرده و همة نعمتهای فراوان در اختیار او قرار داده پیامبران و کتابهای آسمانی نازل کرده برای هدایت آنها آیا وظیفة ما با این مولای مالک الملک چیست؟
آیا همة این بساط فقط برای همین زندگی حیوانی و تأمین شهوات است؟ آیا انبیاء کرام و اولیاء معظم و حکمای بزرگ و علمای هر ملت که مردم را به قانون عقل و شرع دعوت کردند و آنها را از شهوات و دنیا فانی پرهیز دادند با آنها دشمنی داشتند و دارند؟
اگر انسان تفکر کند، می فهمد که مقصود از این بساط چیز دیگر است. و آن بندگی خداوند و شناخت اوست که موجب حیات همیشگی و سعادت دائمی است.
دومین مقام مجاهدت عزم است.
عزم جوهرة انسانیت و میزان امتیاز انسان است و تفاوت انسان به تفاوت درجات عزم اوست. عزم مناسب با این مقام، بنا گذاشتن و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات است و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره عزم یعنی اینکه ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که عقل و شرع به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص انسان است. و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند و ظاهرش ظاهر رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) باشد. تأسی به آن بزرگوار در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال و تروک بکند و اینکه ظاهر را انسان به مانند آن مقامات بکند امری است که مقدور همه بندگان خداست.
پس انسان هیچ راهی در مقامات الهیه نمی تواند بپیماید مگر اینکه ابتدا اکتفا کند به ظاهر شریعت و تا انسان متأدب به آداب شریعت حقه نشود، هیچ یک از اخلاق حسنه برای او به حقیقت، پیدا نشود؛ ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. آنهایی که بعد از بروز انوار معارف در قلب و انکشاف حقیقت ترک آداب ظاهره را دعوی دارند از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت (منظور فرقه های تصوف و سوفی گری و یا عرفانهای کاذب است که می گویند وقتی به مرحله ای از معارف رسیدی دیگر بنا به عبادت می کنی.)
پس باید بکوشیم تا صاحب عزم شویم.

 نظر دهید »

گزارش برنامه هاي هفته استكبار ستيزي(6تا13آبان)

18 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

مكان اجرا * زمان اجرا* جامعه هدف (طلاب/عموم بانوان)* عنوان برنامه

1- حسینیه حوزه علمیه ریحانه الرسول * 5/8/94 * طلاب * برپایی جلسات خصوصی برای طلاب جهت تبیین موضوع استکبارستیزی 

2- امامزاده سید علی اصغر*  7/8/94 * عموم بانوان * برپایی حلقه های معرفتی

3- امامزاده سید اسحاق*  8/8/94 * عموم بانوان * برپایی حلقه های معرفتی

4- حسینیه حوزه علمیه ریحانه الرسول * 12/8/94 * طلاب * دعوت از اساتید اهل فن در مورد استکبارستیزی

5- مجالس خانگی* همه روزه * عموم بانوان * تبلیغ طلاب در مجالس عزاداریها و روشنگر بیانات رهبری در موضوع استکبار ستیزی

6- مکانهای معین شده راهپیمایی*  13/8/94 * اساتید و طلاب * حضور یکپارچه و پر شور اساتید و طلاب در راهپیمایی 13 آبان.

 

 نظر دهید »

نشست معرفتی استکبار ستیزی

18 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

این نشست در امامزاده سید اسحاق علیه السلام در تاریخ 8/8/1394 با حضور خانم مدنی و جمعی از زائران برگزار گردید.
بیانات مطرح شده:
1- آیا دوستی با دشمنان خدا گناه شمرده می شود؟
2- آیا دشمنان دین همان دشمنان خداوند هستند؟
3- طبق بیانات رهبری در مورد استکبار ستیزی این دو سؤال مطرح شده باز شد و پاسخ آنها داده شد.

 نظر دهید »

راهپیمایی یوم الله 13 آبان 1394

16 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای (مد ظله العالی):
«هیچ ملتی تا بحال مثل ملت ما رژیم مستکبر و زورگوی امریکا را تحقیر نکرد.»
شرکت پرشور و یکپارچه طلاب و کارکنان حوزه علمیه ریحانه الرسول (صلی الله علیه و آله) در راهپیمایی یوم الله 13 آبان.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای (مد ظله العالی):
«تسخیر لانه ی توطئه و جاسوسی، جهادی ابتدایی بود علیه استکبار و بطلان تلقینات دهها ساله ی آنان برای مرعوب کردن ملتها.»
رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای (مد ظله العالی):
«دولت امریکا امروز در چشم ملت ایران منفورترین دولتها بعد از دولت غاصب صهیونیستی است.»
رهبر معظم انقلاب حضرت آیه الله خامنه ای (مد ظله العالی):
«قدرت استکباری و جهنمی امریکا ماندنی نیست و از بین خواهد رفت.»
امام خمینی (رحمه الله علیه):
آن‌هایی که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند. (صحیفه امام، جلد 19، صفحه 147)
سید شهیدان اهل قلم:
«نباید فراموش کرد که همواره «ضعف»های ماست که شیطان را به طمع می اندازد.»

 نظر دهید »

گزارش تبلیغی ایام عاشورا

16 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

دهه امر به معروف و نهی از منکر
روز عاشورا کسانی که آمده بودند برای عزاداری امام حسین (علیه السلام)، بعضی از آنها شئونات اسلامی را رعایت نکرده بودند و با لباس های نامناسب آمده بودند، در اینجا برای انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر صلاح دانسته شد به آنها گفته شود برای حفظ قیام کربلا و پرچم های افتاده شهدای کربلا، به معانی سوره احزاب و نور توجه شود؛ خصوصاً آیه 59 سوره احزاب و آیه 31 سوره نور، توضیحاتی که از سوره احزاب به آن بندگان خدا داده شد از این قرار بود:
احزابی که در برابر پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرار گرفتند متشکل از مشرکان، منافقان و یهودیت و ضعیف الایمان ها بودند و می خواستند کار اسلام را به اتمام برسانند ولی امدادهای غیبی و زحمات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و مؤمنین راستین موجب شکست آنها شد؛ زاد و ولد آنها در کربلا رودروی ابی عبدالله (علیه السلام) قرار گرفتند و آن واقعه ی پر مصیبت را بجای گذاشتند، و زاد و ولد آن یهودیها و مشرکان و منافقان الآن در برابر اسلام و مسلمانان قرار گرفتند که فرهنگ مسلمانی و اسلام را تبدیل به فرهنگ ضد انسانی و الحاد می کشد الآن آگاهی و ایستادگی ما در برابر آنها یاری به ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می باشد.
علم و آگاهی ما از طریق قرآن و عترت و همت و عزم و اراده در انتخاب اعمال صالح و دینداری در واقع عمل به دستورات قرآن و عترت است. و مطالبی به مناسبت پذیرش مخاطب رد و بدل گردید که الحمد لله اکثراً تأیید کردند.

 نظر دهید »

آیا میدانستید؟!

16 آبان 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

آیا میدانستید در زیارت عاشورا وقتی می خوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، و العن یزید خامسا … چه کسانی هستند؟؟؟
اول: قابیل پسر آدم (علیه السلام) که پایه گزار قتل و فساد بود.
دوم: قیدار فرزند سالف، قاتل شتر صالح نبی (علیه السلام) است.
سوم: پادشاه رومانی بیلاطس، قاتل یحیی (علیه السلام).
چهارم: ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی (علیه السلام).
پنجم: یزید بن معاویه (علیه اللعنه) قاتل امام حسین (علیه السلام).

منبع: مجالس المؤمنین، قاضی نور الله

 نظر دهید »

جشن غدیر

23 مهر 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

 

 

 

سلام علیکم
شروع جلسه با تلاوت چند آیه از آیات قرآن کریم توسط یکی از طلاب؛
سخنانی در مورد فضایل و مناقب حضرت امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) طبق آیات 67، 3 سوره مبارکه مائده و 204 شعراء و احادیث منزلت، غدیر و جایگاه علمی مولا به عنوان شهر علم ایراد شد. و همچنین سخنان علماء در مورد عظمت حادثه غدیر بیان شد.
بعد سؤالاتی از متن سخنرانی در مورد حادثه غدیر و امامت و ولایت مطرح شد و به پاسخ صحیح و کامل از سوی طلاب، جوایزی به عنوان تقدیر و تشکر تقدیم گردید.
سؤالات مطرح شده:
1- از سخنان حضرت زهرا (سلام الله علیها) است: که امام به مانند کعبه است باید مردم برای طواف بسوی او بیایند. چرا؟
2- چرا حادثه غدیر در سخنان علماء آنقدر عظیم مطرح شده؟
3- اینکه در حدیث آمده اگر طواف تعطیل شود ظالمان بر ما مسلط می شوند به چه معنا است؟
4- اکمال دین به تعیین جانشین رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) است، چرا؟
خانم موسوی و قرخانی پاسخ سؤالات را به نسبت مطالعاتشان دادند و جوایزی دریافت نمودند. 1394/7/9

 شماره تماس جهت پاسخ به سؤالات: 09127566631

 نظر دهید »

اردوی زیارتی و سیاحتی قم، جمکران

08 مهر 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

سلام علیکم
در تاریخ 6/7/1394 از ساعت 11 صبح تا 9 شب طلاب حوزه علمیه ریحانه الرسول (صلّی الله علیه و آله) به همراه مدیریت و معاون فرهنگی به سفر زیارتی قم و جمکران رفتند. در آنجا علاوه بر بهره گیری از فضای معنوی، جلسه حلقه صالحین با موضوع برخورد با شبهات و سؤالات از اعمال جنایتگران آل سعود با حضور خانم جباری و خانم سنمبر، برگزار شد. برخی از شبهات و سؤالات مطرح شده:
- چرا با وجود جنایات آل سعود و کشتار دسته جمعی حجاج حج متوقف نمی شود؟
حج فروع دین است و حکمی است که خداوند متعال فرمان داده است. هیچ کس نمی تواند فرمان خدا را نافرمانی کند و سرزمین وحی از آن خداست. تعلقی به هیچ حکامی ندارد و حجاج میهمانان الهی هستند و آل سعود در ظاهر باید خادم میهمانان الهی باشند. البته حجاج در وطن خودشان از محرومیت کسی آگاه هستند می توانند خودشان از نظر اخلاقی، عمل کنند یعنی مخارج حجشان را به فقراء بدهند ولی اصل حج را نمی توانند تغییر دهند.
- چرا جمهوری اسلامی جواب جنایات آل سعود را نمی دهد؟ و مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت طاغوت شاهنشاهی در برابر آل سعود و سایر شبهات در این زمینه.
جوابهایی در مورد بحث حکومت عدل الهی داده شده، رفتاری که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در قبال طاغوتیان و آل سعود دارد همان رفتاری است که پیامبران و اولیای خدا در قبال طاغوتیان داشتند. و اینکه همه تلاش و کوشش رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی این است که مردم در جهت بیداری اسلامی فرهنگ سازی شوند و در عرصه های اجتماعی- سیاسی - نظامی - فرهنگی - علم و دانش و فن آوری به مراحل اوج و قله های پیشرفت برسند تا بتوانند در مقابل استکبار جهانی و مزدوران آن چون آل سعود بایستند و آنها را از بین ببرند. ان شاء الله




 نظر دهید »

وحدت و بیداری اسلامی

08 مهر 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

سلام علیکم

جلسه صبحگاهی امروز صبح ساعت 40/7 تا 10/8 در حسینیه حوزه علمیه ریحانه الرسول (صلّی الله علیه و آله) برگزار شد. در مورد جنایات آل سعود، اینکه مکتب اسلام که دین مرضی خداوند است، حاکمان و حکمرانان آن دین باید، از طرف خداوند باشند طبق سوره مبارکه بقره آیه 30 «إنّی جاعلٌ فی الأرض خلیفه …» اما فرمانروایان سطح جهان غاصب اند و باید انسان ها در سطح جهان از غفلت بیدار شوند و همگی دست بدست هم دهند تا حاکم الهی و خلیفه الهی بر جهان حکمران شود. ان شاء الله  8/7/1394

 نظر دهید »

مراسم هفته دفاع مقدس

01 مهر 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

سلام علیکم

یادواره دفاع مقدس با حضور طلاب حوزه علمیه ریحانه الرسول  (صلّی الله علیه و آله) در حسینیه حوزه برگزار شد، در این جلسه بیانات رهبر عظیم شأن آیه الله خامنه ای (مد ظله العالی) در مورد حماسه آفرینی ما جوانان این مرز و بوم توسط معاونت فرهنگی ایراد گردید و بحث «تعبد در برابر ولایت» از بیانات رهبری در مقام و شأن رزمندگان فرموده بودند، را مورد تحلیل قرار دارند. و اینکه بعد از هشت سال دفاع، با توجه به هجوم دشمنان در جنگ نرم در دگرگون کردن فرهنگ غنی اسلام و تضعیف روحانیت؛ طلاب تشویق شدند به عنوان رزمندگان و رهبران جنگ نرم ادامه راه رزمندگان را تداوم دهند.             1/7/1394

 نظر دهید »

راهپیمایی روز قدس

29 شهریور 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

 

آخرین جمعه ماه مبارک رمضان حضور یکپارچه روزه داران مؤمن در آن هوای گرم نشان از عشق به خداوند متعال و عشق به ولایت بود.
در این همایش عاشقانه و عارفانه طلاب هم بی نصیب نبودند. با حضور مدیر محترم حوزه ریحانه الرسول (صلی الله علیه و آله)  و معاونت فرهنگی و طلاب در راهپیمایی روز قدس وفاداری آنها به نظام و ولایت ابراز شد و همچنین در سایه نور حق الهی، استکبارستیزی و مبارزه با دشمنان طاغوت و انزجار از ظلم و تعدی آن جنایتکاران به بشریت اعلام گردید.

 

 نظر دهید »

افتتاحیه سال تحصیلی 1394 حوزه ریحانه الرسول (صلی الله علیه و آله) سطح 3 و جشن سالروز ازدواج امیر المؤمنین (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها)

29 شهریور 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

آغاز سال تحصیلی جدید، نماز جماعت به پیش نمازی حاج آقا قیوم زاده برگزار گردید. بلافاصله کلاسهای درس، با حضور اساتید محترم خانم عسگری و آقایان قیوم زاده و بدرخانی ساعت 14 بعد از ظهر تشکیل گردید. رأس ساعت 15/16 دقیقه جشن با حضور طلاب و خوش آمد گویی آغاز گردید.

سخنران مجلس حاج آقا فضل اللهی، با موضوع: تطبیق علم با علم بیاناتی ایراد فرمودند بعد از آن مختصری مولودی خوانده شد و طلاب پذیرایی شدند. سپس خانم جباری مدیر محترم حوزه مباحث مورد نیاز کلاسهای تحصیلی و الزامی بودن نظم و تحصیل و رفت و آمد و شرایط آن موارد را به اطلاع طلاب رساندند.

معاون فرهنگی هم در مورد ایام و کارهای فرهنگی، در برنامه کار ترم جدید سخنانی را به عرض طلاب رساندند. همچنین معاونت آموزشی، مباحث مورد نیاز، آموزش و شرایط آن را به اطلاع طلاب رساندند. در ضمن حسینیه حوزه به مناسبت سالروز ازدواج دو یاور رسالت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و علی بن ابیطالب(علیه السلام) با کمک طلاب تزیین گردید.

مراسم در ساعت 45/17 با توسل و دعایی به پایان رسید.

24/6/1394

 نظر دهید »

سلام

06 مرداد 1394 توسط سكينه خاتون سنمبر

سلام علیکم و رحمة الله و برکاتة

این اولین گزارش کار ماست، امروز وبلاگ ما افتتاح شد.

 

 2 نظر
مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

سنگر فرهنگی

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس